Koncepcja Pracy Szkoły
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI PRZEDSZKOLNYMI
im. Jana Brzechwy w Justynowie
Koncepcja pracy szkoły została opracowana
w oparciu o:
1. Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r.
nr 256, poz. 2572 z późn. zm. )
2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17).
3. Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982r. ( Dz. U. z 2006r.
nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
4. Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989r.
5. Statut Szkoły Podstawowej z oddziałami przedszkolnymi w Justynowie.
6. Program wychowawczy.
7. Program profilaktyczny.
Misja
Naszym zadaniem jest stwarzanie uczniom optymalnych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego, intelektualnego oraz wspieranie rodziny w procesie wychowania, nauczania.
Wizja
* Wychowujemy przyszłych optymistów.
* Tworzymy warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami (tempem, zakresem potrzeb, upodobaniami, rodzajem inteligencji)
* Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej.
* Likwidujemy wszelkie bariery.
* Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
Cele i zadania:
* Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka.
* Wychowanie, w ścisłej współpracy z rodzicami, dzieci przejawiających optymistyczne cechy charakteru takie jak: empatia, dobroć, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywności, wiara we własne możliwości.
* Rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenia sobie z porażkami.
* Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym, szkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
* Angażowanie rodziców do realizacji zadań.
* Zapewnienie odpowiednie bazy i wyposażenia szkoły i oddziałów przedszkolnych.
* Promowanie działalności placówki w środowisku lokalnym.
* Szkoła stwarza uczniom bezpieczne i optymalne warunki do rozwoju postaw ważnych dla obywatela Europy.
* Szkoła znana jest w środowisku jako placówka oferująca usługi edukacyjne na wysokim poziomie jakości.
* Kadrę szkoły tworzy zespół nauczycieli nastawionych innowacyjnie, którzy chętnie się dokształcają i doskonalą.
* Szkoła jest otwarta na środowisko i współpracę ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej.
Priorytety szkoły:
* wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej;
* wychowanie ku wartościom duchowym i społecznym;
* edukacja europejska;
* wychowanie przez sport;
* edukacja zdrowotna i proekologiczna.
Model absolwenta szkoły
Uczeń:
– stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł;
– chętnie zdobywa nowe wiadomości i umiejętności;
– jest wrażliwy na piękno przyrody (świadomość ekologiczna);
– umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje;
– potrafi rozwiązywać problemy;
– cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki;
– zna swoje słabe strony i potrafi nad nimi pracować;
– umie dokonać samooceny
– łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami;
– umie współdziałać w grupie;
– prezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych;
– jest dobrym organizatorem;
– pozytywnie patrzy na świat;
– cechuje go uczciwość i prawdomówność;
– zna normy dobrego zachowania się i według nich postępuje;
– zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować;
– selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich przydatność do określonego celu.
Dziecko w przedszkolu jest:
-optymistycznie patrzące na świat;
-ufne w stosunku do nauczycieli;
-zaradne, radosne, dobre, otwarte na świat, ludzi, kreatywne, empatyczne;
-aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola;
-twórcze i samodzielne w zabawie i nauce;
-odpowiedzialne i obowiązkowe;
-kulturalne i tolerancyjne;
-świadome różnych zagrożeń
Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach:
I. Zarządzanie i organizacja.
* Aktualizowanie programów komputerowych do pracowni informatycznej.
* Pozyskiwanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli.
* Zakup pomocy dydaktycznych.
* Realizacja programów edukacyjnych i wychowawczych.
* Realizacja Programu Rządowego „Radosna szkoła”.
* Objęcie opieką specjalistyczną przez logopedę i psychologa uczniów.
* Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje.
* Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej.
* Wzbogacanie bazy szkoły o nowe meble, komputery i sprzęt sportowy.
* Realizacja programu „Szkoła Promująca Zdrowie” oraz „Bezpieczna Szkoła”.
* Zapewnienie uczniom ciepłego posiłku.
* Utworzenie boiska sportowego na terenie szkoły.
* Ścisła współpraca z Radą Rodziców i Urzędem Gminy.
* Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.
* Organizacja nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej.
* Zapewnienie uczniom oferty zajęć pozalekcyjnych.
* Wprowadzenie monitoringu na terenie szkoły w celu zwiększenia bezpieczeństwa dla uczniów i pracowników.
II. Wychowanie i opieka.
* Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych.
* Organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej, psychologicznej i logopedycznej uczniom i rodzicom.
* Opieka nad dziećmi zaopiniowanymi przez PPP.
* Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
* Organizacja opieki w czasie wolnym (świetlica, przedszkole, kółka, zajęcia sportowe, wyjścia edukacyjne, wycieczki).
* Prowadzenie kółek zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
* Organizacja udziału dzieci w konkursach szkolnych, pozaszkolnych.
* Realizacja działań wynikających z programu wychowawczego szkoły.
* Realizacja programu ?Bezpieczna Szkoła?.
* Realizacja działań z zakresu profilaktyki zdrowia.
* Realizacja działań z zakresu przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu.
* Prowadzenie zajęć z zakresu socjoterapii.
* Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami.
* Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi.
* Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie dofinansowania posiłków dla dzieci.
III. Kształcenie.
* Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
* Kształcenie umiejętności logicznego myślenia.
* Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
* Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów przez indywidualizację procesu nauczania.
* Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
* Analizowanie różnymi metodami wyników sprawdzianu. Formułowanie i wdrażanie otrzymanych wniosków.
* Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
* Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
* Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego.
* Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.
* Współpraca i wymiana doświadczeń z innymi placówkami oświatowymi z terenu gminy, z Gminnym Ośrodkiem Kultury oraz Publiczną Biblioteką.
III. ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 1
1. Organami szkoły są:
1.1 Dyrektor Szkoły
1.2 Rada Pedagogiczna
1.3 Rada Rodziców
1.4 Samorząd Uczniowski
§ 2
1. Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w szkole podstawowej:
1.1 Dyrektor Szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami stosując się do przepisów prawa.
1.2 Dyrektor Szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, Związkami Zawodowymi.
1.3 Dyrektor Szkoły realizuje zadania związane z BHP.
1.4 Dyrektor Szkoły wykonuje inne zadania wynikające z Ustawy o Systemie
Oświaty i przepisów szczegółowych.
1.5 Dyrektor Szkoły:
– kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą
szkoły
– sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli
i wychowawców,
– przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
– realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
– przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom
– dysponuje środkami finansowymi,
– dba o powierzone mienie,
– wydaje polecenia służbowe,
– dokonuje oceny pracy nauczycieli,
– procedurą awansu zawodowego nauczycieli i dokonuje oceny dorobku
zawodowego za okres stażu,
– kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą,
– przeprowadza, koordynuje i odpowiada za przebieg ewaluacji wewnętrznej,
– bada skuteczność działania szkoły, porównując osiągane efekty
z założonymi celami,
– bada osiągnięcia edukacyjne uczniów,
– przeprowadza hospitacje polegające w szczególności na obserwowaniu
umiejętności i postaw uczniów,
– inspiruje i wspomaga nauczycieli w podejmowaniu innowacji i ekspery –
mentów pedagogicznych
– opracowuje program rozwoju szkoły,
– odpowiada za organizację i przeprowadzenie sprawdzianu,
– reprezentuje szkołę na zewnątrz,
– współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem
Uczniowskim,
– rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami szkoły,
– przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar
stosowanych wobec uczniów,
– podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem
warunków określonych odrębnymi przepisami,
– wydaje zarządzenia w sprawach dotyczących bezpieczeństwa uczniów,
nauczycieli i pracowników szkoły.
§ 3
1. Rada Pedagogiczna.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. Organizacja i działania Rady Pedagogicznej.
2.1 W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
- Dyrektor Szkoły jako przewodniczący
- nauczyciele zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.
2.2 W
posiedzeniach Rady mogą brać udział z głosem doradczym:
– przedstawiciele Rady
Rodziców,
– pracownicy ekonomiczni,
administracyjni i obsługi,
– pielęgniarka szkolna
– przedstawiciele Samorządu
Uczniowskiego.
2.3 Zebrania Rady są organizowane:
– przed rozpoczęciem roku
szkolnego,
– na koniec każdego semestru,
– po zakończeniu rocznych zajęć
szkolnych,
– w wyniku ustaleń zawartych w
rocznym planie pracy Rady Pedagogicznej
– w miarę bieżących potrzeb,
– nadzwyczajne, na wniosek
przewodniczącego Rady, organu prowadzącego lub co najmniej 1/3 członków Rady.
2.4 Zebrania Rady Pedagogicznej przygotowuje i prowadzi przewodniczący
wg harmonogramu lub na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
a także z inicjatywy organu prowadzącego,
2.5 Rada powołuje stałe lub doraźne komisje:
– działalność komisji dotyczy wybranych
zagadnień statutowej działalności szkoły
– pracą komisji kieruje
przewodniczący komisji powołany przez Radę lub na wniosek przewodniczącego
Rady,
– komisje informują Radę o
wynikach swoich prac, formułując wnioski do zatwierdzania przez Radę.
2.6 Z zebrania Rady sporządza się:
– protokół oraz listę
obecności,
– protokół podpisują
przewodniczący oraz obecni członkowie Rady,
– zgłaszanie ewentualnych
poprawek do protokołu odbywa się na następnym zebraniu,
– protokoły są pisane w książce
protokołów, która jest podstawowym dokumentem Rady,
– książkę protokołów należy
udostępniać wyłącznie na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym osobom
zatrudnionym w organach nadzorujących szkołę. Informacje uzyskane z księgi
protokołów, a także przebieg Rady objęte są ścisłą tajemnicą.
2.7 Zadania Rady Pedagogicznej:
– przygotowanie projektu
statutu szkoły oraz jego uaktualnień,
– opracowanie regulaminu swojej
działalności i jego zmian,
– planowanie i analizowanie
procesu pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej,
– analizowanie organizacyjnych i
materialnych warunków pracy szkoły,
– kształtowanie właściwej
atmosfery pracy opartej na koleżeństwie życzliwości, wzajemnej pomocy i
właściwej współpracy – organizowanie różnych form samokształcenia i
rozpowszechniania nowatorstwa pedagogicznego,
– działania na rzecz promowania
szkoły w środowisku.
3. Obowiązki przewodniczącego Rady:
– realizacja uchwał Rady,
– analizowanie stopnia
realizacji uchwał Rady,
– zapoznawanie Rady z
obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz omawianie trybu i formy ich
realizacji,
– dbanie o autorytet Rady,
ochronę praw i godności nauczycieli,
– oddziaływanie na postawę
nauczycieli, pobudzanie ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji
zawodowych.
4. Obowiązki członka Rady Pedagogicznej:
– zgodna współpraca w
podnoszeniu poziomu szkoły,
– przestrzeganie postanowień
prawa oświatowego, szkolnego oraz
wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
– uczestniczenie we wszystkich
zebraniach i pracach Rady oraz jej
komisji do których został powołany,
– realizacja uchwał Rady,
– przestrzeganie tajemnicy obrad
Rady,
– przestrzeganie zasad dobrego
wychowania i taktu pedagogiczne
w stosunkach międzyludzkich.
5. Kompetencje Rady Pedagogicznej.
5.1 Rada Pedagogiczna zatwierdza:
– plan pracy szkoły na dany rok
szkolny, program profilaktyki szkolnej,
po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
– regulaminy organów szkoły oraz
wewnętrzne dokumenty szkoły,
po zaopiniowaniu przez radę Rodziców i samorząd
Uczniowski,
– organizację i plan
doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
– uchwały w sprawie innowacji i
eksperymentów pedagogicznych,
5.2 Rada Pedagogiczna występuje z wnioskiem do Kuratora Oświaty
w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły.
5.3 Rada Pedagogiczna opiniuje:
– organizację pracy szkoły, w
tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
– projekt planu finansowego
szkoły,
– propozycje dyrektora dotyczące
przydziału nauczycielom stałych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz
dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
– wnioski dyrektora szkoły o
przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
– propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do
powierzenia funkcji
w szkole,
5.4 Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały w sprawach:
– wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
– innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
– przyjęcia dokumentacji ważnej
dla właściwej organizacji pracy szkoły (Plan Rozwoju Szkoły, Program Wychowawczy,
Program Profilaktyczny),
– przeniesienia ucznia do innej
szkoły.
5.5 Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę
o odwołanie z funkcji Dyrektora Szkoły. Może również występować o odwołanie
nauczyciela z innej funkcji kierowniczej. Organ prowadzący albo Dyrektor Szkoły
w odniesieniu do nauczycieli pełniących funkcje kierownicze są zobowiązani
przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania
wniosku Rady Pedagogicznej.
6. Uchwały Rady Pedagogicznej:
– Rada podejmuje uchwały na
zebraniach,
– uchwały obowiązują wszystkich
pracowników szkoły i uczniów,
– projekt uchwały przygotowuje
dyrektor szkoły lub grupa członków Rady,
– każdy członek Rady przed
podjęciem decyzji o przyjęciu uchwały musi mieć możliwość zgłoszenia uwag i
zastrzeżeń do projektu uchwały,
– uchwały Rady podejmowane są
większością głosów, przy udziale
co najmniej połowy jej członków,
– tryb głosowania nad uchwałą ustala
Rada w głosowaniu jawnym,
– tekst każdej uchwały jest
umieszczony w księdze uchwał jako załącznik do protokołu.
– Dyrektor Szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały Rady,
jeżeli
stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa
oświatowego.
O wstrzymaniu uchwały powiadamia organ prowadzący oraz organ
sprawujący nadzór pedagogiczny celem zajęcia stanowiska.
§ 4
1.Rada Rodziców.
- W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców
uczniów
1.2 Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców
szkoły podstawowej
1.3 Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który ustala
między, innymi:
– kadencję, tryb powoływania i
odwoływania Rady Rodziców,
– tryb podejmowania uchwał,
– zasady gromadzenia i
wydatkowania funduszy.
1.4 Rada Rodziców może występować w imieniu rodziców do Dyrektora
Szkoły i Rady Pedagogicznej z
wnioskami dotyczącymi wszystkich
spraw szkoły.
1.5 Rada Rodziców uczestniczy w bieżącym i perspektywicznym planowaniu
pracy szkoły, uczestniczy w tworzeniu
Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktyki oraz zadań
opiekuńczych.
1.6 Rada Rodziców organizuje działania podnoszące kulturę pedagogiczną
w rodzinie i środowisku lokalnym.
1.7 Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków
finansowych, zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą, gromadzi własne
fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
wydatkuje je zgodnie z regulaminem.
§ 5
1. Samorząd Uczniowski.
Samorząd Uczniowski jest organem reprezentującym ogół uczniów i działa zgodnie
z własnym regulaminem.
1.1 Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi
Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w
szczególności
dotyczących praw uczniów, takich jak:
– prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z
jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
– prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w
nauce i zachowaniu,
– prawo do organizowania życia szkolnego,
umożliwiające zachowanie
prawidłowych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a
możliwościami
rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
– prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
– prawo organizowania działalności kulturalnej,
oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami
organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły i
opiekunem
Samorządu Szkolnego,
– prawo do wyboru nauczyciela pełniącego funkcję
opiekuna samorządu.
1.2 Samorząd wypowiada się na temat realizacji Konwencji Praw Dziecka na
terenie Szkoły.
1.3 Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa
regulamin uchwalony przez uczniów.