PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGRAŻAJĄCYCH
BEZPIECZEŃSTWU UCZNIÓW OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Z ODDZIAŁAMI PRZEDSZKOLNYMI IM. JANA BRZECHWY W JUSTYNOWIE
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI …………………………………………………………………………………………………………….. 2
PROCEDURY ZWALNIANIA UCZNIÓW Z LEKCJI W TRAKCIE ICH TRWANIA …….. 3
PROCEDURY ZWALNIANIA UCZNIÓW Z LEKCJI NA ZAWODY SPORTOWE,
KONKURSY PRZEDMIOTOWE I INNE KONKURSY ORGANIZOWANE PRZEZ
SZKOŁĘ……………………………………………………………………………………………………………………. 4
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU USKARŻANIA SIĘ UCZNIA NA
ZŁY STAN ZDROWIA………………………………………………………………………………………………. 5
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU, KTÓREMU
ULEGŁ UCZEŃ ………………………………………………………………………………………………………… 6
PROCEDURY POSTĘPOWANIA ZESPOŁU POWYPADKOWEGO ……………………………. 8
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU UŻYWANIA WULGARYZMÓW
PRZEZ UCZNIÓW…………………………………………………………………………………………………… 10
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU UŻYWANIA WULGARYZMÓW
WOBEC RÓWIEŚNIKÓW ORAZ PRACOWNIKÓW SZKOŁY I WYSTĘPOWANIA
INNYCH PRZEJAWÓW AGRESJI SŁOWNEJ ………………………………………………………….. 11
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WAGARÓW UCZNIA ………………… 12
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZASTRASZANIA, WYMUSZANIA
ORAZ WYŁUDZANIA PIENIĘDZY…………………………………………………………………………. 13
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POBICIA LUB BÓJKI ………………… 14
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU FAŁSZOWANIA PRZEZ UCZNIA
DOKUMENTÓW …………………………………………………………………………………………………….. 15
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NISZCZENIA MIENIA
(WANDALIZMU) ……………………………………………………………………………………………………. 16
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU Kradzieży ……………………………… 17
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PALENIA PRZEZ UCZNIA
PAPIEROSÓW ………………………………………………………………………………………………………… 18
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE RODZIC
ZGŁASZAJĄCY SIĘ PO DZIECKO JEST POD WPŁYWEM ALKOHOLU …………………. 19
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE UCZEŃ
POSIADA PRZY SOBIE NARKOTYKI …………………………………………………………………….. 20
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE UCZEŃ
SZKOŁY JEST POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB INNYCH ŚRODKÓW
ODURZAJĄCYCH…………………………………………………………………………………………………… 21
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI POSIADANIA PRZEDMIOTÓW
NIEBEZPIECZNYCH NA TERENIE SZKOŁY ………………………………………………………….. 23
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA W PRZYPADKU ZNALEZIENIA NA
TERENIE SZKOŁY BRONI, MATERIAŁÓW WYBUCHOWYCH, INNYCH
NIEBEZPIECZNYCH SUBSTANCJI LUB PRZEDMIOTÓW ……………………………………… 24
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KONTAKTÓW Z RODZICAMI…… 25
PROCEDURY PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ ……. 27
PROCEDURY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI ZE ŚWIETLICY 27
PROCEDURY W PRZYPADKU, GDY RODZICE LUB OPIEKUNOWIE NIE ODEBRALI
DZIECKA ZE ŚWIETLICY SZKOLNEJ DO GODZINY 17.00 28
PROCEDURY ZWALNIANIA
UCZNIÓW Z
LEKCJI
W TRAKCIE ICH TRWANIA
1. Rodzic może osobiście zwolnić dziecko z lekcji lub
uczeń musi przedstawić pisemną prośbę rodziców o
zwolnienie
z lekcji w danym dniu.
2. Ucznia zwalnia wychowawca, a w przypadku jego nieobecności,
nauczyciel prowadzący lekcję, z której uczeń chce się zwolnić.
3. Wychowawca (w przypadku jego
nieobecności nauczyciel
prowadzący lekcję) dokonuje zwolnienia, wpisując
uczniowi
nieobecność usprawiedliwioną na wszystkich lekcjach, z których
zwalnia go, notując ten fakt w dzienniku, w rubryce dotyczącej
frekwencji.
4. Wyżej wymieniony nauczyciel odbiera pisemną
prośbę
rodziców o zwolnieniu ucznia z lekcji,
podpisuje się
w dzienniczku ucznia lub na odwrocie
zwolnienia i zostawia
zwolnienie w dzienniku lekcyjnym.
3
PROCEDURY ZWALNIANIA
UCZNIÓW Z
LEKCJI
NA ZAWODY SPORTOWE, KONKURSY PRZEDMIOTOWE
I INNE KONKURSY ORGANIZOWANE PRZEZ SZKOŁĘ
- Rodzic musi wyrazić pisemną zgodę na udział w zawodach
sportowych, konkursach przedmiotowych i innych
konkursach
organizowanych przez szkołę
2.
Uczeń, który jest zwolniony na zawody
sportowe, konkursy
przedmiotowe i inne konkursy organizowane
przez szkołę
ma zaliczoną obecność w szkole.
3. Ucznia zwalnia nauczyciel odpowiedzialny
za zorganizowanie
wyżej wymienionych zajęć.
4. Nauczyciel ten sporządza
listę uczniów
zwolnionych
(koniecznie z podaniem klasy) i wywiesza ją 1 – 2 dni wcześniej
na tablicy informacyjnej w pokoju nauczycielskim.
5. Nauczyciel odpowiedzialny za zorganizowanie
tych zajęć
wpisuje rodzaj zwolnienia do dziennika
lekcyjnego (zawody
sportowe, konkurs), w rubryce dotyczącej frekwencji.
6. Jeśli zawody lub konkurs odbywają się poza szkołą macierzystą,
nauczyciel wyznaczony jako opiekun osobiście
prowadzi
uczniów ze szkoły na zajęcia i przyprowadza ich z powrotem do
szkoły.
7. Jeżeli konkurs lub zawody trwają,
np. 3 godziny, a w planie
lekcji na dany dzień przewidzianych jest,
np. 6 lekcji, uczeń
uczestniczy w pozostałych lekcjach, ale
jest zwolniony
z odpowiedzi.
4
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W
PRZYPADKU USKARŻANIA SIĘ UCZNIA NA ZŁY STAN
ZDROWIA
- Nauczyciel który ma zajęcia z uskarżającym się uczniem
udziela mu
pomocy.
2. Jeśli stan zdrowa ucznia jest bardzo
zły, wychowawca
(lub nauczyciel) powiadamia telefonicznie rodziców
ucznia
i ustala z nimi:
– potrzebę wezwania pogotowia,
– potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,
– godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia.
Informację o powyższych ustaleniach powiadamiający
zamieszcza również w dzienniku zajęć i przekazuje pozostałym nauczycielom
uczącym w danym dniu.
5
Szkoła
Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA
WYPADKU, KTÓREMU ULEGŁ UCZEŃ
1. Pracownik szkoły, który dowiedział się o wypadku ucznia:
–
niezwłocznie zapewnia
poszkodowanemu
opiekę,
w szczególności
sprowadzając fachową pomoc medyczną,
a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu
pierwszej pomocy,
– nie dopuszcza do zajęć lub
przerywa je, wyprowadzając
uczniów z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym są
lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać
zagrożenie
dla bezpieczeństwa pozostałych uczniów,
– niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły
– wpisuje zdarzenie do Rejestru Zdarzeń.
Jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, prosi o nadzór
nad swoimi uczniami nauczyciela uczącego w najbliższej sali.
2. O każdym wypadku wychowawca powiadamia
rodziców
poszkodowanego ucznia. Fakt ten powiadamiający dokumentuje
wpisem w dzienniku zajęć, podając datę
i godzinę
powiadomienia rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
3. Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych
obrażeń –
np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie,
zadrapanie, lekkie
skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu
uczniowi nauczyciel, powiadamiając rodzica o zdarzeniu, ustala
z nim:
– potrzebę wezwania pogotowia,
– potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,
– godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia.
Informację o
powyższych ustaleniach
powiadamiający
zamieszcza również w dzienniku zajęć.
4. W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy,
niepokojące objawy) dyrektor szkoły (a w
razie jego
nieobecności nauczyciel będący w chwili zdarzenia)
niezwłocznie wzywa pogotowie
ratunkowe oraz niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący
i współpracującego ze szkołą pracownika służby bhp.
5. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i
zbiorowym dyrektor szkoły
niezwłocznie zawiadamia prokuratora i kuratora
oświaty,
6
Szkoła
Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
organ prowadzący, a o wypadku, do którego doszło w wyniku
zatrucia, zawiadamia państwowego inspektora sanitarnego.
6. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną
pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku
pozostawia się
nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do
czasu dokonania
oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
7. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie
wyjścia, imprezy
organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje
podejmuje opiekun grupy lub kierownik wycieczki i odpowiada
za nie.
8. Dyrektor szkoły powołuje członków zespołu powypadkowego.
9. Dyrektor szkoły prowadzi rejestr wypadków
wg wzoru
określonego w rozporządzeniu MENiS z dnia
31.12.2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i nie –
publicznych szkołach i placówkach.
10. Dyrektor szkoły omawia z pracownikami szkoły okoliczności
i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobie –
żenia im.
7
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana
Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA ZESPOŁU POWYPADKOWEGO
Dyrektor szkoły powołuje członków zespołu powypadkowego:
- W skład zespołu wchodzi społeczny inspektor bhp oraz
pracownik
szkoły przeszkolony w zakresie bhp.
2. Jeżeli w składzie zespołu nie
może uczestniczyć inspektor
bhp, w skład zespołu wchodzi dyrektor
szkoły oraz
pracownik szkoły przeszkolony w zakresie bhp.
3. W skład zespołu może wchodzić
przedstawiciel organu
prowadzącego szkołę.
4. Przewodniczącym zespołu jest inspektor bhp, a
jeżeli
nie ma go w składzie zespołu –
przewodniczącego zespołu
spośród pracowników szkoły wyznacza dyrektor.
5. Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i
sporządza
dokumentację powypadkową:
– przeprowadza rozmowę z poszkodowanym uczniem
(w obecności rodzica,
wychowawcy lub pedagoga
szkolnego) oraz sporządza protokół z rozmowy,
– przeprowadza wywiad ze świadkami wypadku i sporządza
protokoły z rozmowy; jeżeli świadkami są
uczniowie –
rozmowa odbywa się w obecności rodzica,
wychowawcy
lub pedagoga szkolnego, a protokół
odczytuje się
w obecności ucznia – świadka,
– sporządza szkic lub fotografię miejsca
wypadku (dotyczy
wypadku, który został spowodowany niesprawnością
techniczną pomieszczenia lub urządzeń),
– uzyskuje pisemne oświadczenie nauczyciela,
pod opieką
którego uczeń przebywał w czasie, gdy
zdarzył się
wypadek,
– sporządza protokół powypadkowy,
– protokół powypadkowy podpisują członkowie
zespołu
oraz dyrektor szkoły.
6. W sprawach spornych
rozstrzygające jest
stanowisko
przewodniczącego zespołu. Członek zespołu, który
nie zgadza
się ze stanowiskiem przewodniczącego, może
przekazać swoje
8
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w
Justynowie
uwagi na piśmie,
które dołącza
się do
protokołu
powypadkowego.
7. Przewodniczący zespołu
poucza osoby
reprezentujące
poszkodowanego o przysługujących im prawach
w toku
postępowania powypadkowego.
8. Protokół:
– doręcza się rodzicom (opiekunom prawnym) poszkodowanego ucznia, którzy zapoznają się z treścią
protokołupowypadkowego i innymi materiałami
postępowania powypadkowego.
Rodzice potwierdzają
zapoznanie się z protokołem własnoręcznym podpisem.
– doręcza się organowi prowadzącemu i
kuratorowi oświaty
protokół powypadkowy – na ich wniosek.
– jeden egzemplarz protokołu powypadkowego
pozostaje
w szkole.
9. W ciągu 7 dni od dnia
doręczenia protokołu powypadkowego
osoby, którym doręczono go, mogą złożyć zastrzeżenia do jego
treści (są o tym informowani przy
odbieraniu protokołu).
Zastrzeżenia składa się na piśmie przewodniczącemu zespołu.
10. Dyrektor szkoły prowadzi rejestr wypadków wg wzoru określonego
w rozporządzeniu MENiS z dnia 31.12. 2012r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówkach.
9
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w
Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU UŻYWANIA WULGARYZMÓW PRZEZ UCZNIÓW
W przypadku jednorazowego zdarzenia
1. Nauczyciel (pracownik szkoły), który
był świadkiem
zdarzenia przekazuje informację do wychowawcy
klasy
o stosowaniu wulgaryzmów przez ucznia.
2. Rozmowa wychowawcy z uczniem.
W przypadku częstego stosowania wulgaryzmów
3. Wychowawca powiadamia pedagoga szkolnego.
4. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
5. Rozmowa pedagoga szkolnego z uczniem.
6. Wychowawca wzywa rodziców ucznia.
7. Rozmowa pedagoga i wychowawcy z
rodzicami na temat
stosowania przez ich dziecko wulgaryzmów i niestosownych
wyrażeń
8. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym
obniżenie oceny
ze sprawowania.
10
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU UŻYWANIA WULGARYZMÓW WOBEC RÓWIEŚNIKÓW
ORAZ PRACOWNIKÓW
SZKOŁY I
WYSTĘPOWANIA
INNYCH PRZEJAWÓW AGRESJI SŁOWNEJ
W przypadku jednorazowego incydentu:
1. Nauczyciel (pracownik szkoły), który był
świadkiem zdarzenia
przekazuje informację do wychowawcy klasy o
zaistniałym
fakcie.
2. Rozmowa wychowawcy z uczestnikami zajścia.
W przypadku powtarzających się incydentów:
1. Nauczyciel (pracownik szkoły), który był
świadkiem zdarzenia
przekazuje informację do wychowawcy klasy o
zaistniałym
fakcie.
2. Rozmowa wychowawcy z uczestnikami zajścia.
3. Wychowawca powiadamia rodziców ucznia o
zaistniałej
sytuacji.
4. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
5. Rozmowa wychowawcy i pedagoga szkolnego
z
poszkodowanym i sprawcą.
6. Rozmowa wychowawcy i pedagoga szkolnego z ww. uczniami
w obecności rodziców uczniów.
7. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym
obniżenie oceny
ze sprawowania.
11
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w
Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU WAGARÓW UCZNIA
1. Rozmowa ucznia z wychowawcą w celu
ustalenia przyczyn
nieobecności w szkole.
2. Wychowawca kontaktuje
się z rodzicami
(prawnymi
opiekunami) ucznia w
celu potwierdzenia
informacji
uzyskanych od ucznia.
3. W przypadku, gdy nieobecności ucznia
powtarzają się,
wychowawca informuje o zaistniałej sytuacji
pedagoga
szkolnego i wspólnie organizują spotkanie z
uczniem i jego
rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. W przypadku, gdy niemożliwe jest
nawiązanie kontaktu
z rodzicami ucznia, dyrektor
szkoły wysyła
pisemne
zawiadomienie do rodziców (pbr /nbsp; w rozporządzeniu MENiS
z dnia 31.12. 2012r.
w sprawienbsp;rawnych opiekunów) o absencji
ucznia w szkole.
5. W przypadku braku reakcji rodziców
(prawnych opiekunów)
lub braku oczekiwanych efektów rozmów dyrektor
zawiadamia
właściwe organy (sąd, policja) o
nierealizowaniu przez ucznia
obowiązku szkolnego.
6. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
7. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym
obniżenie oceny
ze sprawowania.
8. Wszelkie kontakty z rodzicami (łącznie z
nieudanymi próbami
nawiązania kontaktu) należy odnotować w dzienniku lekcyjnym.
12
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZASTRASZANIA,
WYMUSZANIA ORAZ WYŁUDZANIA PIENIĘDZY
1. Rozmowa wychowawcy/ -ców i pedagoga szkolnego ze sprawcą
i poszkodowanym.
2. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
3. Wychowawca ustala termin spotkania z
poszkodowanym,
sprawcą oraz rodzicami uczniów.
4. Pedagog wspólnie z wychowawcą prowadzą rozmowę
z rodzicami i uczniami – ustalenie
konsekwencji czynu
(zadośćuczynienie).
5. W uzasadnionych przypadkach
dyrekcja szkoły wraz
z pedagogiem i wychowawcą podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.
6. Zastosowanie
kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania.
13
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POBICIA LUB BÓJKI
Incydent jednorazowy bez większych obrażeń:
1. Nauczyciel będący świadkiem zdarzenia lub po uzyskaniu
informacji o nim informuje o zdarzeniu wychowawcę/-ców.
2. Wychowawca zawiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców uczniów.
3. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
4. Rozmowa wychowawcy/-ców z rodzicami i dziećmi.
Incydent powtarza się w przypadku tego samego ucznia lub niesie
za sobą poważne obrażenia:
1. Nauczyciel będący świadkiem zdarzenia lub po uzyskaniu
informacji o nim zapewnia ofierze w razie konieczności opiekę
medyczną. Następnie informuje o zdarzeniu wychowawcę/-ców.
2. Wychowawca zawiadamia pedagoga szkolnego, dyrekcję
szkoły oraz rodziców o zaistniałej sytuacji
3. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
4. Wychowawca ustala termin spotkania z poszkodowanym,
sprawcą i ich rodzicami.
5. Pedagog wspólnie z wychowawcą /-cami prowadzą rozmowę
z rodzicami i uczniami, podczas której zostają ustalone zasady
wzajemnego funkcjonowania uczniów oraz zasady współpracy
rodziców ze szkołą.
6. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania
7. Uczniom mającym poważne problemy emocjonalne,
manifestujące się różnymi zachowaniami agresywnymi szkoła
proponuje pomoc specjalistycznych placówek (np. poradni
psychologiczno – pedagogicznej)
8. W uzasadnionych przypadkach dyrekcja szkoły wraz
z pedagogiem i wychowawcą podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.
14
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU FAŁSZOWANIA PRZEZ UCZNIA DOKUMENTÓW
(fałszowanie podpisów w dzienniczku ucznia, dokonanie wpisów do
dzienników lekcyjnych – wpisywanie, poprawianie ocen,
usprawiedliwienie nieobecności)
1. Nauczyciel, który zauważył fakt fałszerstwa powiadamia o tym
zdarzeniu wychowawcę klasy.
2. Spotkanie wychowawcy z osobami zainteresowanymi.
3. Wychowawca wzywa rodziców ucznia do szkoły i przeprowadza
z nimi rozmowę.
4. W razie powtarzających się incydentów wychowawca
powiadamia pedagoga.
5. Wpis do Rejestru Zdarzeń
6. Rozmowa wychowawcy i pedagoga szkolnego z rodzicami
ucznia.
7. Zastosowanie kary regulaminowej, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania.
15
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NISZCZENIA MIENIA (WANDALIZMU)
1. Nauczyciel, który został poinformowany o fakcie niszczenia
lub zniszczenia mienia szkolnego przez ucznia/-ów, ma obowiązek
jak najszybciej powiadomić o tym wychowawcę sprawcy zajścia.
2. Interwencja wychowawcy klasy:
– rozmowa z uczniem w celu rozpoznania przebiegu
i okoliczności zdarzenia oraz ewentualnych innych sprawców
– jeżeli jest kilku sprawców lub szkody są znaczne, wychowawca
informuje pedagoga i dyrektora szkoły.
– wpisanie do Rejestru Zdarzeń.
– wychowawca wzywa do szkoły rodziców sprawcy/– ców,
3. Rozmowa z wychowawcy/–ców z rodzicami ucznia/– ów.
4. Wychowawca ustala z rodzicami sposób naprawienia
wyrządzonych szkód lub uiszczenia opłaty za ich naprawę.
5. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania.
6. W przypadku, gdy brak jest sprawcy, rozmowa pedagoga
z uczniami klasy, która mogła dokonać aktu wandalizmu.
7. W uzasadnionych przypadkach (np. znaczne szkody) dyrektor
powiadamia policję.
16
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KRADZIEŻY
1. Rozmowa wychowawcy ze sprawcą w celu ustalenia
okoliczności zdarzenia.
2. Wychowawca informuje dyrektora i pedagoga szkolnego
o zaistniałej sytuacji.
3. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
4. Wychowawca/-cy sprawcy i poszkodowanego wzywają
do szkoły rodziców uczniów.
5. Spotkanie uczniów: poszkodowanego i sprawcy
z wychowawcami, pedagogiem szkolnym oraz rodzicami –
ustalenie konsekwencji czynu (zadośćuczynienie).
6. W uzasadnionych przypadkach dyrekcja szkoły wraz z pedagogiem i wychowawcą
podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.
7. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania.
17
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PALENIA
PRZEZ UCZNIA PAPIEROSÓW
1. Nauczyciel (pracownik szkoły), który zauważył, że uczeń pali
papierosy, powiadamia o tym fakcie wychowawcę klasy.
2. Rozmowa ucznia z wychowawcą i pedagogiem szkolnym.
3. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
4. Wychowawca zawiadamia rodziców oraz ustala termin
spotkania w szkole.
5. Spotkanie pedagoga i wychowawcy z rodzicami ucznia.
6. Rozmowa wychowawcy i pedagoga szkolnego z uczniem
w obecności rodziców.
7. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania.
8. W uzasadnionych przypadkach dyrekcja szkoły wraz z pedagogiem
i wychowawcą podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.
18
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE RODZIC ZGŁASZAJĄCY SIĘ
PO DZIECKO JEST POD WPŁYWEM ALKOHOLU
1. W sytuacji, w której zachodzi podejrzenie, że rodzic (opiekun)
zgłaszający się po dziecko jest pod wpływem alkoholu,
nauczyciel nie może przekazać wychowanka pod opiekę tegoż
rodzica (opiekuna).
2. W takiej sytuacji rodzic proszony jest o opuszczenie szkoły,
a dziecko zostanie wydane innemu dorosłemu opiekunowi.
3. Jeżeli rodzic nie chce opuścić szkoły i zachowuje się w sposób
agresywny, zostaje powiadomiona policja.
4. Gdy nie ma możliwości odebrania dziecka przez innego
opiekuna, dziecko zostaje przekazane policji.
5. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
6. Jeżeli sytuacje, w których rodzic zgłasza się po dziecko
pod wpływem alkoholu powtarzają się, dyrektor wraz
z pedagogiem szkolnym podejmują decyzję o powiadomieniu
o tym fakcie stosownych instytucji.
19
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE UCZEŃ POSIAD
PRZY SOBIE NARKOTYKI
1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog,
dyrektor, itp.) ma prawo prosić, aby uczeń pokazał mu
substancję, którą posiada. Nauczyciel nie ma prawa
samodzielnie dokonać czynności przeszukania odzieży ani teczki
ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
2. O swoich spostrzeżeniach nauczyciel powiadamia dyrektora
szkoły oraz rodziców (opiekunów prawnych) ucznia i wzywa ic
do natychmiastowego stawiennictwa.
3. Dyrektor powiadamia policję o tym podejrzeniu.
4. Policja uruchamia własne procedury.
5. Z przeprowadzonych działań dyrektor sporządza notatkę
służbową, którą podpisują osoby uczestniczące w podjętych
czynnościach.
6. W przypadku potwierdzenia się informacji o posiadaniu przez
ucznia narkotyków – rozmowa dyrektora, pedagoga
i wychowawcy z rodzicami oraz uczniem.
7. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
8. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny ze
sprawowania.
20
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE UCZEŃ SZKOŁY JEST POD
WPŁYWEM
ALKOHOLU LUB INNYCH ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH
1. Nauczyciel (pracownik szkoły), który zauważył, że uczeń może
być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających
odizolowuje wychowanka.
2. Nauczyciel (pracownik szkoły) powiadamia dyrektora szkoły,
wychowawcę klasy oraz pedagoga szkolnego.
3. W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dyrektor wzywa
pogotowie ratunkowe.
4. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
5. Dyrektor zawiadamia rodziców (opiekunów prawnych)
i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły:
– rodzice (opiekunowie prawni) muszą podpisać oświadczenie,
iż odbierają dziecko ze szkoły z powodu podejrzenia,
iż znajduje się ono pod wpływem alkoholu lub środków
psychoaktywnych. Jeżeli rodzice (opiekunowie prawni)
odmawiają podpisania oświadczenia, dyrektor szkoły wzywa
policję, której uczeń zostanie przekazany. Do czasu
jej przyjazdu pozostaje on w szkole.
– w przypadku odmowy zabrania ucznia przez rodziców
(opiekunów prawnych) zostanie on przekazany do placówki
służby zdrowia bądź do dyspozycji policji.
– w przypadku, gdy uczeń będący pod wpływem alkoholu jest
agresywny lub w jakiś inny sposób swoim zachowaniem
narusza normy życia społecznego, szkoła zawiadamia policję.
6. W przypadku niemożliwości skontaktowania się z rodzicami
dyrektor wzywa policję, która decyduje o dalszym postępowaniu
wobec ucznia.
7. W najbliższym czasie po wyżej wymienionym zdarzeniu rozmowa
dyrektora, wychowawcy i pedagoga szkolnego z rodzicami.
8. Rozmowa ucznia z wychowawcą i pedagogiem szkolnym
9. W uzasadnionych przypadkach dyrektor w porozumieni
z wychowawcą i pedagogiem szkolnym powiadamia policję.
10. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny ze
sprawowania.
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
Justynów, dn. …………………………………
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że dnia ……………………. zostałem/am wezwany/a przez
pracowników szkoły i odebrałem/am syna/córkę …………………………………
………………………………. ur. ……………………. w ……………………..,
co do którego/której zachodzi podejrzenie, iż znajduje się pod wpływem
alkoholu/środków psychoaktywnych.
Dziecko (opisać stan dziecka): …………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………….
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
……………………………………
Podpis osoby przekazującej dziecko
……………………………………………..
oraz numer dokumentu potwierdzającego tożsamość rodzica (opiekuna)
22
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI POSIADANIA PRZEDMIOTÓW NIEBEZPIECZNYCH
NA TERENIE SZKOŁY
1. Nakłonienie ucznia do oddania niebezpiecznego przedmiotu:
– jeżeli uczeń odmawia oddania przedmiotu (nóż, scyzoryk,
zapalniczka, pistolet na kulki itp.) należy go
poinformować, ze ma taki obowiązek, a w przypadku
dalszej odmowy, uczeń ponosi konsekwencje za złamanie
regulaminu szkolnego;
– w przypadku, gdy użycie przedmiotu (np. broni) może
stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia uczniów –
natychmiastowe powiadomienie dyrekcji szkoły, która
zawiadamia policję.
2. Wychowawca w każdym takim przypadku powiadamia
rodziców i dyrekcję szkoły i zabezpiecza niebezpieczny przedmiot.
3. Wpis do Rejestru Zdarzeń.
4. Rozmowa wychowawcy z uczniem, a w przypadku
powtarzających się zdarzeń rozmowa pedagoga szkolnego
i wychowawcy z uczniem i jego rodzicami.
5. Zastosowanie kar regulaminowych, w tym obniżenie oceny
ze sprawowania.
23
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA W PRZYPADKU ZNALEZIENIA NA TERENIE SZKOŁY
BRONI, MATERIAŁÓW WYBUCHOWYCH, I NNYCH NIEBEZPIECZNYCH SUBSTANCJI LUB
PRZEDMIOTÓW
1. Nauczyciel uniemożliwia dostęp osób postronnych do znalezionych materiałów.
2. Nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły.
3. Dyrektor ogłasza ewakuację szkoły zgodnie z opracowaną
procedurą.
4. Dyrektor powiadamia służby ratownicze (straż pożarną, policję).
24
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KONTAKTÓW Z RODZICAMI
1. Kontakty rodziców (opiekunów) z nauczycielami przebiegają
według ustalonego i podanego na początku roku szkolnego
harmonogramu, uwzględniającego różnorodne formy.
– zebrania ogólne z rodzicami,
– indywidualne konsultacje,
– wywiadówki.
2. Rodzice (opiekunowie) mają możliwość kontaktów
dodatkowych poza ustalonym harmonogramem w miarę potrzeb
wynikających z aktualnych sytuacji, ale powinny one odbywać
się po uprzednim ustaleniu z nauczycielem terminu i miejsca
takiego spotkania
3. Miejscem kontaktów nauczycieli z rodzicami jest wyłącznie
szkoła. Nauczyciele przeprowadzają rozmowy z rodzicami
w salach lekcyjnych lub innych pomieszczeniach szkoły.
4. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo nauczyciel
organizuje spotkanie indywidualne z rodzicami (opiekunami)
w uzgodnionym miejscu i terminie, poza ustalonym
harmonogramem
5. O ewentualnych zmianach terminu spotkań z rodzicami
(prawnymi opiekunami) wychowawca jest zobowiązany
pisemnie poinformować rodziców (prawnych opiekunów)
co najmniej z 3-dniowym wyprzedzeniem, podając datę,
miejsce i godzinę spotkania
6. Nauczyciele nie udzielają telefonicznych informacji o uczniach
(bez uprzednich uzgodnień w przypadkach losowych)
7. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się
z rodzicami (prawnymi opiekunami) telefonicznie. W innych
przypadkach wzywa rodzica (prawnego opiekuna), stosując
formę pisemną (stosowny wpis do dzienniczka ucznia lub pismo
wychodzące z sekretariatu szkoły).
25
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
8. Bieżące uwagi dotyczące zachowania, postępów w nauce
oraz spraw organizacyjnych wychowawca (nauczyciel) może
przekazywać w formie pisemnej w dzienniczku ucznia.
9. Obecność rodziców (opiekunów) na zebraniach ogólnych jest
obowiązkowa i potwierdzana ich podpisem na zbiorczej liście
obecności dla danej klasy.
10. Nie dopuszcza się rozmów nauczycieli z rodzicami (opiekunami)
i udzielania informacji o uczniu w czasie trwania lekcji lub
podczas dyżuru nauczyciela na przerwie.
11. Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły kierowane są
przez rodziców (opiekunów) kolejno do:
wychowawcy
nauczyciela uczącego danego przedmiotu
dyrektora szkoły
organu nadzorującego szkołę.
26
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
PROCEDURA PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ.
Przyjęcie dziecka do świetlicy następuje na podstawie pisemnego zgłoszenia
rodziców/ prawnych opiekunów (Karta uczestnika świetlicy), składanego corocznie
w sekretariacie szkoły, w świetlicy
Karty zgłoszenia są pobierane u nauczycieli świetlicy lub w
sekretariacie szkoły.
Do świetlicy w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci z klas 0-3
w szczególności rodziców pracujących, sieroty i z rodzin niepełnych.
Przyjęcie ucznia do świetlicy poprzedza rozpatrzenie wniosku (karty zgłoszenia
do świetlicy) przez komisje kwalifikacyjną w składzie: dyrektor szkoły,
wychowawcy świetlicy i pedagog.
Rezygnację z miejsca w świetlicy rodzic zobowiązany jest zgłosić do wychowawcy
świetlicy z miesięcznym wyprzedzeniem.
Dzieci, które nie chodzą na lekcję religii, także muszą posiadać złożone karty
uczestnika świetlicy.
PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI ZE ŚWIETLICY SZKOLNEJ PRZEZ
RODZICÓW
Dzieci zapisane do świetlicy szkolnej przyprowadzane są i odbierane
osobiście przez rodziców / prawnych opiekunów z sali świetlicowej.
Rodzice/prawni opiekunowie ponoszą odpowiedzialność za dziecko,
które zostało przyprowadzone do szkoły, a nie zgłosiło sie do
świetlicy.
Rodzice i opiekunowie zobowiązani są do poinformowania
nauczyciela o odbiorze dziecka ze świetlicy.
Dziecko ze świetlicy powinno być odbierane przez osobę dorosłą
wskazaną przez rodziców, opiekunów, w karcie świetlicowej. W
przypadku odbierania dziecka przez osobę nie wskazaną w karcie,
dziecko musi posiadać upoważnienie pisemne czytelnie podpisane
przez rodziców, opiekunów. Gdy upoważnienie znajduje się w
dzienniczku ucznia i nie ma możliwości skserowania go, dzienniczek
pozostaje w świetlicy do dnia następnego.
W wyjątkowych sytuacjach losowych nauczyciel może po uprzednim
kontakcie z rodzicem (telefonicznym) wydać pozwolenie na odebranie
27
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
dziecka przez osobę wskazaną przez rodzica. Osoba ta zobowiązana jest
napisać oświadczenie o odbiorze dziecka, podpisując się pod nim
czytelnie. Wychowawca legitymuje osobę odbierającą z dowodu
potwierdzającego jej tożsamość, spisując przy tym wszystkie dane z tego
dokumentu.
Jeżeli dziecko samodzielnie wraca do domu musi posiadać pisemne
oświadczenie tego faktu od rodzica, który wyraża zgodę na wyjście
oraz deklaracje, iż ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko.
Rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są przestrzegać godzin
pracy świetlicy. Po godz. 16.00 nauczyciele, wychowawcy i inni
pracownicy szkoły nie zapewniają dzieciom opieki i nie ponoszą
odpowiedzialności za nie. O sytuacji nie odebrania dziecka ze
świetlicy wychowawca informuje dyrektora szkoły.
PROCEDURA W PRZYPADKU, GDY RODZICE LUB OPIEKUNOWIE NIE ODEBRALI DZIECKA ZE
ŚWIETLICY DO GODZINY 17.00.
Wychowawca świetlicy kontaktuje się z rodzicami bądź opiekunami dziecka,
wskazanymi w karcie zapisu dziecka do świetlicy szkolnej.
Ustala jak najszybszy czas odbioru dziecka nie przekraczający 30 minut.
Gdy taka sytuacja powtarza się rodzic zostaje pouczony, iż w przypadku dalszego
nieterminowego odbierania dziecka, może ono zostać przekazane pod opiekę
odpowiednim organom (policja).
W sytuacji gdy nauczyciel nie może nawiązać kontaktu z rodzicami bądź
opiekunami dziecka, nauczyciel informuje dyrektora szkoły.
Nauczyciel jest zobowiązany do wezwania policji, w celu ustalenia miejsca
pobytu opiekunów prawnych ucznia i zapewnienie uczniowi dalszej opieki. Do
czasu ustalenia miejsca pobytu dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela i
funkcjonariusza policji. Po ustaleniu miejsca pobytu opiekunów, policja w
obecności nauczyciela przekazuje ucznia opiekunowi/rodzicowi.
W przypadku braku możliwości niezwłocznego ustalenia miejsca pobytu
rodziców/opiekunów dziecko przekazywane jest policji, w celu zapewnienia opieki
przez właściwy ośrodek opiekuńczo-wychowawczy.
28
Szkoła Podstawowa z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie
„Procedury postępowania w sytuacjach zagrażających
bezpieczeństwu uczniów obowiązujące w Szkole Podstawowej
z oddziałami przedszkolnymi im. Jana Brzechwy w Justynowie”
opracowała Rada Pedagogiczna.
Procedury wchodzą w życie od 12 XI 2012r.